Een businessmodel op 1 A4-tje

Nieuwe kansen? Andere strategie? Is er markt voor? En niet onbelangrijk: kan er aan verdient worden? Om dat voor jezelf (maar misschien ook wel voor je team) duidelijk te krijgen is een doordacht businessplan absoluut van waarde. En voor dat je een compleet boekwerk gaat schrijven, kijk eens naar het Business Model Canvas als basis. Met dit model heb je een plan op 1 A4-tje.

BMC (BusinessModelCanvas)

Het is een handige tool om snel te zien waar kansen liggen. Waar kun je beter mee stoppen en waar moet je aan werken. Zo kun je blijven groeien en innoveren. Het is een eenvoudig model dat je steeds kunt bijstellen. Als een bierviltje, maar dan goed uitgewerkt. Je kunt het ook voor onderdelen gebruiken zoals je marketingstrategie. Voor je bestaande bedrijf of voor een hele nieuwe businesscase.


Wat is het?

Het Business Model Canvas (BMC-model) bestaat uit 9 bouwstenen. Het omvat alle aspecten van je bedrijf, zowel intern als extern: organisatie, waard propositie, klanten, leveranciers, kosten en opbrengsten. Met het canvasmodel kijk je naar de sterke en zwakke punten van jouw organisatie. Maar ook naar het product zelf en naar de wensen van jouw klanten.

 

De basis is de waard propositie van je bedrijf. Daarmee bedoelen we je onderscheidende kracht waarmee je je geld verdient. Waar maakt jouw klanten blij. Waarin ben je anders dan de concurrent? Het model heet ook wel de waarde propositie canvas.

 


Hoe werkt het?

De 9 bouwstenen staan vaak op een groot (papieren) invulformulier. Dat kun je ophangen en al brainstormend je ideeën op invullen. Doe dit het liefst samen met anderen. Bijvoorbeeld met je medewerkers of samenwerkingspartners. Zo maak je gebruik van elkaars ideeën en visie.

Beantwoord vragen als:

  • Wat als we een andere strategie kiezen?
  • Wat als de belangrijkste klant wegvalt?
  • Waarin willen we investeren?

 

 

Begin altijd met de klant en jouw waardepropositie. Wat maakt je bedrijf uniek en onderscheidend van de rest?


Aan de linkerkant van het formulier beschrijf je jouw samenwerkingspartners, activiteiten en andere bronnen. Aan de rechterkant beschrijf je de markt. Je klanten, de relatie die je met hen hebt en de kanalen om ze te bereiken. Tot slot komt het financiële verhaal aan bod: de kosten die je maakt en de opbrengsten.

 

Behoefte aan een sparringpartner bij het opstellen van je Business Model Canvas? We helpen je graag verder 

 

Deze informatie is gebaseerd op de Nederlandse vertaling van het boek 'Business Model Generation' (2010) van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur.